23 Φεβρουαρίου 2013

Ο δάσκαλος

Χρόνια τώρα σκέφτομαι πως θα 'θελα να 'βρισκα γραφιά, από αυτούς που ξέρουν να διαλέγουν τις λέξεις, να γράψει αυτά που νιώθω για το επάγγελμά μου. Να βρίσκει τη λέξη, να τη βάζει στη θέση που της ταιριάζει, να λαθεύει σπάνια· κι όταν λαθεύει, να λαθεύει ωραία. Δε θέλω υπερβολές· μόνον αλήθειες. Για το πώς μπορείς να χαίρεσαι γι' αυτούς που μαθαίνουν, να βασανίζεσαι γι' αυτούς που δε μαθαίνουν. Να πει δυο πράγματα γι' αυτήν τη χαρμολύπη.

Να πει πως ο δάσκαλος, κάθε δάσκαλος, δε θέλει να έχει αποτυχίες. Κι όμως, θα έχει κάθε χρόνο… πως ό,τι κι αν κάνει, όση χαρά και να αισθανθεί από τα επιτεύγματά του, πάντα θα είναι περιορισμένη. Κάποιος ή κάποιοι θα την περιορίζουν.

Να πει πως καθένας το αντιμετωπίζει διαφορετικά. Άλλος αδιαφορεί, άλλος σκάει, άλλος προσπαθεί περισσότερο, άλλος ποιος ξέρει τι…

Να πει πως να… κάτι βαθύτερο είναι τελικά αυτό που τόνε καίει. Να φταίει αυτός ή να μη φταίει;

22 Φεβρουαρίου 2013

GCompris - Χρήματα

Μια εκπαιδευτική σουίτα εφαρμογών είναι το GCompris. Έχει πάρα πολλές εφαρμογές —για τα Μαθηματικά, τη Γλώσσα, τις Φυσικές Επιστήμες κ.ά—. Αν την εγκαταστήσεις στο Ubuntu θα τις βρεις όλες. Στα Windows θα πρέπει να πληρώσεις για να πάρεις το πλήρες πακέτο. Εδώ θα μιλήσω για μια μόνο από αυτές, αυτή που αναφέρεται στα χρήματα.

Ουσιαστικά σου εμφανίζει ένα ή περισσότερα προϊόντα —εξαρτάται από το επίπεδο δυσκολίας– για να αγοράσεις κι εσύ πρέπει να σχηματίσεις το ποσό με τα χαρτονομίσματα και τα κέρματα που σου δίνει. Ποια είναι τα κέρδη;
  • Εξοικειώνει τα παιδιά με τα νομίσματα και τα χαρτονομίσματα του ευρώ (δυστυχώς δεν έχει μια αντίστοιχη εφαρμογή για τα λεπτά, χωρίς να εμπλέκονται οι δεκαδικοί). 
  •  Μαθαίνουν να σχηματίζουν τους αριθμούς με βάση το 5. 
  •  Μαθαίνουν ότι το ίδιο χρηματικό ποσό μπορεί να σχηματιστεί με πολλούς διαφορετικούς τρόπους. 
  • Τους αρέσει. Κάνουν ότι θα έκαναν σε μια φωτοτυπία, δίχως να βαριούνται.
Φυσικά, επειδή οι υπολογιστές δε φτάνουν για όλη την τάξη, κάποιοι μαθητές είναι μπροστά από τους η/υ και κάποιοι δεν είναι. Όσοι δεν είναι κάνουν το κλασικό μάθημα.

20 Φεβρουαρίου 2013

TuxMath


Στο Ubuntu υπάρχουν πολλές εκπαιδευτικές εφαρμογές. Μια από αυτές, μάλλον άγνωστη, είναι το TuxMath (τρέχει και στα Windows). Είναι ένα μαθηματικό παιχνίδι μέσω του οποίου οι μαθητές εξασκούνται στις νοερές πράξεις· προσθέσεις, αφαιρέσεις, πολλαπλασιασμοί (η γνωστή μας προπαίδεια), διαιρέσεις. Όταν το πρωτοείδα δεν ενθουσιάστηκα. Το θεώρησα απλοϊκό· ένας πιγκουίνος πυροβολεί αστεροειδείς — ενθουσιάστηκαν όμως οι μαθητές μου. Τελικά αποδείχτηκε πολύ διασκεδαστικό παιχνίδι... κι ας κάνουν ότι θα έκαναν κι αν τους έδινα μια απλή φωτοτυπία...

Το δεύτερο καλό είναι πως έχει επίπεδα δυσκολίας. Σε αντίθεση με το λογισμικό του Υπουργείο (που στην Α΄ βάζει μαζί με την απλή πρόσθεση και το συμπλήρωμα!!!!!), εδώ έχεις περισσότερες επιλογές και άρα μπορείς πολύ εύκολα να εξατομικεύεις τη διδασκαλία σου. Μάλιστα μπορείς να φτιάχνεις και δικά σου επίπεδα, λ.χ., αφαιρέσεις στην πρώτη δεκάδα μόνο με το 1, αλλά δυστυχώς είναι αρκετά πολύπλοκο για τον μέσο χρήστη. Ελπίζω να καταφέρω να γράψω κάτι γι' αυτό.

Μέχρι τότε αφήστε τους μαθητές σας να πυροβολήσουν όσους περισσότερους αστεροειδείς μπορούν. Θα μάθουν και θα το ευχαριστηθούν κιόλας.

18 Φεβρουαρίου 2013

Εργαστήριο η/υ επιτέλους!

Επιτέλους, το εργαστήριο υπολογιστών αναστήθηκε! Ήρθαν δύο τεχνικοί από το ΠΛΗΝΕΤ τακτοποίησαν το θέμα με το Gigabit switch, έλεγξαν κάποια πράγματα, αυτοματοποίησαν την εκκίνηση των clients και η δουλειά ολοκληρώθηκε.

Από το καλοκαίρι παιδευόμουν με το Ubuntu· μα άξιζε τον κόπο. Τα μικρά είναι ενθουσιασμένα. Κάνουν Μαθηματικά και τους αρέσουν. Τα έβαλα να γράψουν σε επεξεργαστή κειμένου και τους άρεσε μέχρι κι αυτό! Βέβαια, είμαι επιφυλακτικός γιατί δεν ξέρω πόσο θα διαρκέσει, αλλά έχω δει ενθαρρυντικά πράγματα. Όταν βλέπεις τους πιο αδύναμους μαθητές σου να τρελαίνονται να κάτσουν στον η/υ για να κάνουν μάθημα κάτι είναι κι αυτό. Άσε που μπορείς πολύ εύκολα να εξατομικεύεις τη δουλειά που κάνει το κάθε παιδί.

Για την ώρα τούς χρησιμοποιώ πολύ περισσότερο στα Μαθηματικά —υπάρχουν πάρα πολλές εφαρμογές—, παρά στη Γλώσσα. Δυσκολεύομαι κι εγώ να προσαρμόσω το μάθημα στις νέες καταστάσεις. Βέβαια, σε πιο μεγάλες τάξεις οι εφαρμογές αυξάνονται αφού μπορεί πολύ εύκολα να χρησιμοποιηθούν ηλεκτρονικά λεξικά και ηλεκτρονικά κείμενα.

Φυσικά, τα πράγματα δεν είναι ιδανικά. Οι περισσότεροι υπολογιστές κολλάνε —μάλλον λόγω φουσκωμένων πυκνωτών— κι έτσι δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν όπως θα ήθελα. Αλλά δε βαριέσαι… θα το λύσω κι αυτό…

14 Φεβρουαρίου 2013

Οι περιπέτειές μου με το Ubuntu

Όπως ανέϕερα στην προηγούμενη ανάρτηση, έχω μπλέξει με το Ubuntu. Τι είναι αυτό; Οι περισσότεροι είστε εξοικειωμένοι με τα Windows. Χωρίς αυτά ο η/υ σας δεν μπορεί να κάνει τίποτα. Ουσιαστικά δεν ανοίγει. Το πρόβλημα με τα Windows είναι ότι τα αγοράζουμε και πλέον τα σχολεία δεν έχουν λεϕτά να ξοδεύουν — όχι ότι είχαν και ποτέ, αλλά λέμε τώρα… Αν δε θέλετε, επομένως, να αγοράσετε τα Windows υπάρχει η εναλλακτική λύση να χρησιμοποιήσετε κάποιο δωρεάν λειτουργικό σύστημα (τα Windows δεν ονομάζονται πρόγραμμα ή εϕαρμογή· ονομάζονται λειτουργικό σύστημα). Το πιο βολικό είναι το Ubuntu. Μοιάζει με τα Windows, έχει όμως αρκετές διαϕορές. Για τους απλούς χρήστες αναϕέρω ότι δε θα βρείτε το Word ή τον Internet Explorer. Ωστόσο υπάρχουν αντίστοιχες εϕαρμογές για να κάνετε τη δουλειά σας. Υπάρχουν κι αρκετές αξιόλογες εκπαιδευτικές εϕαρμογές που θα τις βρείτε μόνο εκεί.

Επειδή στο δικό μου το σχολείο οι η/υ αντί για Windows XP είχαν Windows 2000 αποϕάσισα να μπλέξω με το Ubuntu. Τα Windows 2000 είναι παλιά και δεν μπορούν να καλύψουν τις σύγχρονες ανάγκες των σχολείων (και σίγουρα όχι τη δική μου λόξα). Επομένως, η επιλογή Ubuntu ήταν επιβεβλημένη. Και ευτυχώς έχει αρκετά πλεονεκτήματα.

Το σημαντικότερο είναι το εξής: Προσϕέρει τη δυνατότητα να αναστήσει τα παλιά μηχανήματα που υπάρχουν στα σχολεία. Ουσιαστικά αγοράζοντας 1 νέο ισχυρό υπολογιστή (με τετραπύρηνο επεξεργαστή για τους μυημένους) και ένα Gigabit Switch, έχετε καθαρίσει. Ό,τι θέλετε το εγκαθιστάτε σε αυτόν τον η/υ και το βλέπουν όλοι.

Κι ως συνήθως ό,τι είναι ωραίο στα λόγια, σπάνια επαληθεύεται. Από το καλοκαίρι παιδεύομαι και ακόμα δεν έχω καταϕέρει να το στήσω. Διάϕορα εμπόδια. Καταρχήν δεν ήξερα τίποτα για το Ubuntu. Ευτυχώς εδώ μπορείτε να μάθετε πολλά πράγματα, αρκεί να είστε προσεκτικοί αναγνώστες. Εγώ δεν ήμουν. Επίσης, ό,τι απορίες έχετε μπορείτε να τις θέσετε είτε εδώ είτε στο ϕόρουμ του ubuntu.gr. Θα σας απαντήσουν. Μη ϕοβηθείτε, ρωτήστε ό,τι θέλετε. Εμένα τουλάχιστον με βοήθησαν πάρα πολύ.

Μετά θα πρέπει να βρείτε τα λεϕτά. Τουλάχιστον 500 €. Δεν είναι εύκολο. Καλό είναι να υπάρξει και μια συνεννόηση με τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων. Στο δικό μου σχολείο βοήθησαν. Είναι σημαντικό να ξεκαθαρίσετε ότι δε θα αγοράσετε τα Windows. Θα γλιτώσετε περίπου 100 €.

Άντε μετά να βρείτε και τον υπολογιστή. Ούτε αυτό είναι εύκολο. Απαιτούνται συγκεκριμένες προδιαγραϕές. Για τον επεξεργαστή, την RAM, τον σκληρό, την κάρτα δικτύου, την κάρτα γραϕικών. Αλλιώς υπάρχει η περίπτωση να τον πληρώσετε τσάμπα. Η πιο απλή λύση: Στέλνετε τις προδιαγραϕές (εδώ σελ. 19) που θέλετε σε διάϕορα καταστήματα και τις απαντήσεις τις στέλνετε στο ϕόρουμ του ubuntu.gr ή εδώ στους υπεύθυνους της περιοχής σας και επιλέγουν αυτοί. Εννοείται ότι θα στείλετε πρώτα την πιο ϕτηνή. Μην τους τρελάνουμε κιόλας...

Πολύ σημαντικό είναι να προσέξετε την κάρτα δικτύου και το Gigabit Switch. Εγώ μάλλον την ψιλοέπαθα… το πολύ πολύ να δώσουμε ακόμα 25 €… δε βαριέσαι…

Κι εκεί που νόμιζα ότι τα είχα καλύψει όλα προέκυψαν οι ϕουσκωμένοι πυκνωτές... Ήταν σειρά των παλιών μηχανημάτων να με παιδέψουν. Τι σημαίνει ϕουσκωμένοι πυκνωτές για τον μέσο χρήστη; Ότι κολλάει ο υπολογιστής. Και δε κολλάει μόνο με τα Windows· κολλάει και με το Ubuntu... Η πιο απλή λύση είναι να αλλάξετε τη μητρική. Άλλη λύση είναι οι μητρικές E350 που έχουν πάνω διπύρηνο επεξεργαστή AMD, κάρτα δικτύου 10/100/1000 Mbit, κάρτα γραϕικών, κάρτα ήχου. Αν επιλέξετε αυτή τη λύση τότε δε θα χρειαστεί να πάρετε τον ισχυρό υπολογιστή. Αλλά αυτά σε άλλη ανάρτηση...

10 Φεβρουαρίου 2013

Λίγοι η/υ σε μια τάξη. Τι κάνουμε;

Εδώ και καιρό παλεύω να στήσω ένα εργαστήριο η/υ στο σχολείο που είμαι ϕέτος. Είχα την ατυχία τα περισσότερα μηχανήματα να έχουν Windows 2000, που δεν κάνουν για τίποτα, κι όχι XP. Επέλεξα να χρησιμοποιήσω το Ubuntu, αλλά ακόμα παιδεύομαι. Τέλος πάντων, πιστεύω ότι σιγά σιγά μπαίνουν κάποια πράγματα στη θέση τους. Μάλλον η επόμενη ανάρτηση θα είναι αϕιερωμένη στις δυσκολίες που έχω συναντήσει μέχρι τώρα.

Το πρόβλημα είναι ότι οι υπολογιστές είναι πολύ λίγοι —2 για την ώρα και μάλλον 5 στην καλύτερη περίπτωση στο κοντινό μέλλον— σε σχέση με τον αριθμό των μαθητών —22 πρωτάκια—. Τι να κάνω για να τους χρησιμοποιήσω;

Αποϕάσισα να κάνω υβριδικό μάθημα· κάποιοι μαθητές στους η/υ, κάποιοι να παρακολουθούν το κλασικό μάθημα. Για την ώρα το κλασικό μάθημα είναι επίλυση μαθηματικών προβλημάτων, μιας και προσπαθώ να κατανοήσουν την πρόσθεση και την αϕαίρεση, ενώ στους η/υ παίζουν διάϕορα μαθηματικά παιχνίδια με προσθέσεις και αϕαιρέσεις. Ξεκινώ στέλνοντας τους καλύτερους στους η/υ, μετά τους μέτριους και στο τέλος τους αδύναμους. Με αυτόν τον τόπο πιστεύω ότι πετυχαίνω τα εξής:

Διώχνοντας τους καλούς επιβλέπω λιγότερα παιδιά και επικεντρώνομαι καλύτερα στους αδύναμους την ώρα του κλασικού μαθήματος. Μέχρι να ϕτάσει η σειρά των αδύναμων να πάνε στον η/υ έχουν εξασκηθεί αρκετή ώρα μαζί μου, και έχουν μπει στο πνεύμα του μαθήματος. Έτσι, μόλις επιστρέψουν, δε θα δυσκολευτούν να προσαρμοστούν στο παραδοσιακό μάθημα.

Στη Γλώσσα θα επιχειρήσω να γράϕουν κάποια παιδιά σε επεξεργαστή κειμένου προτάσεις την ώρα που η υπόλοιπη τάξη θα κάνει την ίδια δουλειά στο τετράδιο. Υπάρχουν και κάποιες ασκήσεις που σκέϕτομαι να κάνουν, αλλά δε λέω τίποτα ακόμα γιατί δεν ξέρω αν είναι εϕικτό. Το πρόβλημα με τη Γλώσσα είναι πως δεν έχω βρει ακόμα τρόπο να τη σπάσω σε δύο μέρη με την ίδια ευκολία που κάνω στα Μαθηματικά. Όταν το οργανώσω καλύτερα θα επανέλθω δριμύτερος.

2 Φεβρουαρίου 2013

Πρότυπα-Πειραματικά

Είμαστε μικρή χώρα. Υπάρχουν πόλεις σε άλλα μέρη του κόσμου που οι κάτοικοί τους είναι όσοι όλοι εμείς. Δε μας παίρνει να χάνονται άνθρωποι. Η εκπαίδευση πρέπει να σώσει όσους περισσότερους μπορεί. Κι όμως, το υπουργείο το αγνοεί. Αντί να προσπαθήσει να βελτιώσει όλα τα σχολεία, ενισχύει λίγα, τα πειραματικά, όπου θα στέλνονται οι «καλοί» — λες και χωράνε όλοι οι καλοί στα πειραματικά... Εκεί οι εκπαιδευτικοί θα επιλέγονται διαϕορετικά, θα διδάσκουν διαϕορετικά, θα αξιολογούν διαϕορετικά, θα αξιολογούνται διαϕορετικά. Κι αϕού είναι τόσο καλό το διαϕορετικά γιατί δεν το γενικεύουμε, γιατί δεν το εϕαρμόζουμε παντού; Αν το έχει ανάγκη η ελίτ των μαθητών, η πλέμπα δεν το έχει ανάγκη; Όχι! Οι άλλοι, η πλέμπα, δεν το δικαιούνται. Οι άλλοι θα συνεχίσουν με τους «κατώτερους» εκπαιδευτικούς, με τον κατώτερο τρόπο διδασκαλίας, με τον κατώτερο τρόπο αξιολόγησης. Και ποιος ξέρει... ίσως στο μέλλον αν κάποιος «κατώτερος» εκπαιδευτικός ξεχωρίσει, να τον παίρνουν απ' την πλέμπα, έτσι, για να μην κολλήσει...