26 Αυγούστου 2010

Μπορούν οι καθηγητές πληροφορικής να διδάξουν πληροφορική στο Δημοτικό;

Ό,τι κάνουμε μέσα στην τάξη δε γίνεται στην τύχη. Απεναντίας, επιδιώκουμε να πετύχουμε σαφείς και συγκεκριμένους στόχους. Γι’ αυτό το λόγο, αναθέτουμε στους μαθητές δραστηριότητες, μέσω των οποίων προσδοκούμε στην επίτευξη των στόχων μας.


Στην Ελλάδα οι προαναφερόμενοι στόχοι καθορίζονται από το Υπουργείο. Η επιλογή από μέρους μας είναι ανύπαρκτη. Αντίθετα, στο θέμα των δραστηριοτήτων έχουμε μεγαλύτερη ελευθερία. Βεβαίως, το Υπουργείο προτείνει, και καλά κάνει, αλλά δε μας δεσμεύουν οι απόψεις του.


Γιατί τα αναφέρω όλα αυτά; Γιατί έριξα μια ματιά στις δραστηριότητες που προτείνει το Υπουργείο στο μάθημα της Πληροφορικής στο Δημοτικό (για όσους δεν το ξέρουν θα διδάσκεται από καθηγητές της πληροφορικής και όχι από δασκάλους) και θα ήθελα να μοιραστώ τις σκέψεις μου. Aς δούμε όμως πρώτα κάποιες από τις δραστηριότητες:


Γ΄ τάξη
α) Στη σελίδα 13 αυτών των οδηγιών αναφέρεται πως οι μαθητές πρέπει να ασχοληθούν με webquest (ιστοεξερεύνηση στα ελληνικά). Μια ιστοεξερεύνηση που έκανα με το Σωτήρη Τερζίδη πέρυσι είναι αυτή. Πιστεύει κανείς ότι οι καθηγητές πληροφορικής έχουν τη δυνατότητα να ασχοληθούν με κάτι παρόμοιο, έστω και πιο απλό;
β) Στη σελίδα 14 προτείνεται να γράψουν οι μαθητές μέσω email ένα συνεργατικό παραμύθι.


Ε΄τάξη
α) Στη σελίδα 20 προτείνεται να κατασκευάσουν οι μαθητές ένα πολυμεσικό παραμύθι.
β) Στη συνέχεια στη σελίδα 21 προτείνονται μεταξύ άλλων: μια παρουσίαση για έναν λογοτέχνη ή κάτι άλλο· μια διαφήμιση για την υγιεινή διατροφή· μια αφίσα για τα απειλούμενα είδη· ένα άρθρο και συνεντεύξεις για σχολική εφημερίδα και άλλα παρόμοια.
γ) Στη σελίδα 23 προτείνεται να μελετήσουν οι μαθητές την επίδραση της αλλαγής του μήκους και του πλάτους στο εμβαδόν.
δ) Στη σελίδα 24 οι μαθητές πρέπει, για να μάθουν τα σχόλια του Word, να γράψουν τα θετικά και τα αρνητικά σημεία ενός κειμένου.


ΣΤ΄τάξη
α) Στη σελίδα 26 προτείνεται συνθετική εργασία με θέμα το δάσος.
β) Ασχολούνται και με τη στατιστική στην ίδια σελίδα.


Όλες οι παραπάνω δραστηριότητες απαιτούν βαθιές γνώσεις Διδακτικής Γλώσσας και Μαθηματικών. Τις έχει ένας καθηγητής πληροφορικής; Όχι. Τότε γιατί τις απαιτούν;


Μια πιθανή απάντηση είναι πως το Υπουργείο επιζητεί συνεργασία του δασκάλου και του καθηγητή της πληροφορικής. Είναι όμως εφικτό; Υπάρχει τέτοια κουλτούρα στα σχολεία σήμερα; Αμφιβάλλω. Και τι θα γίνει στην περίπτωση που αποτύχει η συνεργασία; Πώς θα γίνει τότε το μάθημα;


Πέρα όμως απ’ αυτά. Διαφωνεί κανείς πως ένας δάσκαλος μπορεί μόνος του να τα κάνει όλα αυτά πολύ καλύτερα από έναν καθηγητή πληροφορικής που έστω συνεργάζεται με κάποιον δάσκαλο; Ή φανταστείτε τι θα γίνει αν συνεργαστούν δυο και τρεις δάσκαλοι; Γιατί απλώς δε μας επιμορφώνουν και ας δώσουν στους καθηγητές πληροφορικής έναν υποστηρικτικό ρόλο για το δίκτυο των σχολείων; Αυτό, δηλαδή, που ξέρουν να κάνουν καλύτερα από το καθέναν. Τι δουλειά έχουν στα δικά μας χωράφια;