30 Νοεμβρίου 2009

Κοινωνική Δικτύωση εκπαιδευτικών

Σε προηγούμενη ανάρτηση, μίλησα για το Διδάσκοντας Φυσικές Επιστήμες και το πόσο σημαντική είναι αυτή η προσπάθεια. Από ό,τι φαίνεται βρήκε γρήγορα μιμητές. Το γλωσσικά θέματα στην εκπαίδευση αποτελεί το αντίστοιχο του προαναφερόμενου κοινωνικού δικτύου για τα γλωσσικά μαθήματα. Βρίσκεται, βέβαια, ακόμα στα σπάργανα, αλλά ελπίζω ότι γρήγορα θα βρει την ανταπόκριση που του αξίζει.

Επίσης, στο Διδάσκοντας Φυσικές Επιστήμες βρίσκεται σε εξέλιξη μια πάρα πολύ σημαντική πρωτοβουλία. Στις Χρήσιμες Ιστοσελίδες μπορείτε να βοηθήσετε στην καταγραφή ιστοσελίδων που θεωρείτε απαραίτητες για τη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών. Αφορά δε όλα τα μαθήματα των Φ.Ε. από την Πρώτη Δημοτικού μέχρι την Τρίτη Λυκείου!

Τέλος, η Ζωή Αμπράζη στην ιστοσελίδα του Σχολείου της επιχειρεί να συγκεντρώσει υλικό για τις μαθησιακές δυσκολίες.

Η συμβολή όλων μας στις παραπάνω προσπάθειες είναι επιβεβλημένη.

20 Νοεμβρίου 2009

Περί μαθησιακών δυσκολιών

Πρόσφατα έπεσα πάνω στο ιστολόγιο Περί μαθησιακών δυσκολιών της Σοφίας. Εξαιρετικό. Η Σοφία δηλώνει στο προφίλ της ειδική παιδαγωγός και από ό,τι φαίνεται δουλεύει με πολύ μεράκι. Επιπλέον μας προτρέπει να τη ρωτήσουμε ό,τι θέλουμε. Τι περιμένουμε λοιπόν;

14 Νοεμβρίου 2009

Κοινωνικό Δίκτυο για τη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών

Μόλις μπαίνεις στο blog μου, φίλε αναγνώστη, πάνω δεξιά αντικρίζεις ένα λευκό ορθογώνιο πλαίσιο με την επιγραφή: «Διδάσκοντας Φυσικές Επιστήμες». «Τι είναι πάλι αυτό;» αναρωτιέσαι.

Μη διστάζεις, μπες. Αν είσαι ΠΕ04, φτιάχτηκε ειδικά για σένα από τον Βαγγέλη Κολτσάκη και τον Γιώργο Παναγιωτακόπουλο (τα ονόματα αναγράφονται με αλφαβητική σειρά). Φυσικοί και οι δύο που αγαπούν τις Φ.Ε. και τη διδασκαλία τους. Έστησαν, λοιπόν, ένα κοινωνικό δίκτυο με έναν απλό σκοπό στο νου τους. Να επικοινωνήσεις με συναδέλφους εκτός του σχολείου σου, να παρουσιάσεις τις ιδέες σου, να κρίνεις τις ιδέες των άλλων, να βρεις και να μοιράσεις υλικό, να κάνεις, τελικά, καλύτερα τη δουλειά σου μέσα από τη διαδικτυακή επικοινωνία.

Αν είσαι δάσκαλος, σαν κι εμένα, στο συνιστώ ανεπιφύλακτα. Επιτέλους, βρέθηκε ένας χώρος που μπορούμε να στέλνουμε τις απορίες των μαθητών μας και τις δικές μας και να μας τις απαντούν. Βρέθηκε ένας χώρος για να συζητάμε για τις Φ.Ε., τη Γεωγραφία, τα προγράμματα περιβάλλοντος και αγωγής υγείας, τη Διαθεματικότητα και τις Φ.Ε., τα προβλήματα που συναντάμε στο Δημοτικό κατά τη διδασκαλία των Φ.Ε. Ακόμα πιο σημαντικό είναι πως βρέθηκε, επιτέλους, ένας χώρος όπου πρωτοβάθμιοι και δευτεροβάθμιοι μπορούν να σπάσουν τα στεγανά και να επικοινωνήσουν μεταξύ τους. Απ’ αυτήν την επικοινωνία μόνο θετικά μπορούν να προκύψουν.

Αν είσαι της ειδικής αγωγής, σε ψάχνουμε όλοι μας. Μπορείς να κρίνεις τη δουλειά μας από μια άλλη οπτική γωνία, που εμείς συχνά παραβλέπουμε, αλλά την έχουμε ανάγκη.

Αν, τέλος, είσαι κάποιος άλλος, μπες και εξερεύνησε. Χρειαζόμαστε κι άλλες τέτοιες πρωτοβουλίες και για άλλα μαθήματα. Ποιος ξέρει; Μπορεί την επόμενη πρωτοβουλία να την αναλάβεις εσύ!

7 Νοεμβρίου 2009

Παραγωγή Γραπτού Λόγου

Ένα μόνιμο πρόβλημα στα γλωσσικά μαθήματα είναι η βελτίωση του γραπτού λόγου των μαθητών. Πέρα από το γράψιμο κειμένων, τι ασκήσεις μπορείς να δώσεις στα παιδιά, ώστε τα γραπτά τους να γίνουν καλύτερα; Από την πλευρά μου φέτος για πρώτη φορά έκανα το εξής: Πήρα ανώνυμα αποσπάσματα από κείμενα των παιδιών, (παρατίθενται στο τέλος) και τα έδωσα στην τάξη για να τα διορθώσουν οι ίδιοι οι μαθητές. Φυσικά, δεν τα άφησα χωρίς οδηγίες. Τους επεσήμανα ότι πιθανότατα αυτό που χρειάζεται να κάνουν είναι να βάλουν περισσότερες τελείες –πολλά παιδιά στο Δημοτικό γράφουν χρησιμοποιώντας μεγάλες περιόδους– και να σβήσουν ή να αντικαταστήσουν λέξεις που επαναλαμβάνουν συχνά.

Αφού τους έδωσα τις οδηγίες, τα άφησα να δουλέψουν. Τριγύριζα ανάμεσα στα θρανία παρατηρώντας τα, ενώ κάποιες φορές με καλούσαν και τα ίδια. Στη συνέχεια, εντοπίζαμε τα λάθη κάθε κειμένου. Λόγου χάρη, στο πρώτο κείμενο επαναλαμβάνεται δύο φορές η λέξη πατέρας, ενώ χρειάζεται να μπουν και κάποιες τελείες. Στο τέλος, σχολιάζαμε όλοι μαζί τις διορθώσεις τους.

Το αποτέλεσμα ξεπέρασε τις προσδοκίες μου. Βεβαίως, είναι ακόμα νωρίς για συμπεράσματα. Για παράδειγμα, δεν ξέρω πώς αισθάνεται ή πώς θα αντιδράσει ένας μαθητής, όταν ξέρει ότι διορθώνουν το δικό του κείμενο αυτή τη στιγμή οι συμμαθητές του. Επίσης, εμφανίστηκαν και κάποια πειράγματα. Κατάφερα να τα ελέγξω, αλλά δε θα τα καταφέρνω πάντα. Ένας τρόπος αντιμετώπισης αυτών των προβλημάτων είναι να τροποποιώ τα κείμενα πριν τους τα δώσω. Πρόκειται όμως για μια χρονοβόρα λύση. Μια άλλη σκέψη είναι να κρατήσω τα τωρινά λάθη για να τα χρησιμοποιήσω σε άλλη τάξη. Βολικό για τη δευτεροβάθμια, αλλά όχι για μένα – τουλάχιστον στην παρούσα φάση.

Πάντως, παρά τα εμπόδια τη θεωρώ πολύ καλή άσκηση. Μια επέκτασή της θα ήταν η ακριβώς αντίθετη εργασία. Να δίνουμε, δηλαδή, ένα καλογραμμένο κείμενο και τα παιδιά να εξηγούν πώς κατάφερε ο συγγραφέας-μαθητής να μας κερδίσει. Πιθανότατα, θα το επιχειρήσω την επόμενη φορά.




Ξαφνικά άκουσε κάτι να γκρεμίζεται έτρεξε να δει που ήταν ο πατέρας της μα ήταν αργά οι πέτρες που έπεσαν από την οροφή είχαν πλακώσει τον πατέρα της.

Ένα πρωί με την οικογένειά μου είχα πάει στο δάσος. Για να δω τι μυστηριώδη πράγματα είχε η φύση. Το δάσος μας ήταν πάρα πολύ κοντά και γι’ αυτό σε πέντε λεπτά είχαμε φτάσει στο δάσος με τα πόδια. Ο αδερφός μου μπήκε στο δάσος ύστερα ακολουθήσαμε κι εμείς.

Μετά προχωρούσε η μέρα κανονικά η μαμά μαγείρευε, η Λιάνα έπαιζε με το laptop, ο μπαμπάς έβλεπε αθλητικά και εγώ έφτιαχνα ουρανοξύστες με το ντόμινο. Μετά μπήκαμε στο αυτοκίνητο και πηγαίναμε στον ξάδερφό μου για να παίξω, εκεί τα ξέχασα όλα έπαιξα ποδόσφαιρο, μπάσκετ πλακώσαμε στο ξύλο τον ξάδερφό μου, μέχρι και υπολογιστή έπαιξα. Πέρασα τέλεια. Μετά είχα να πάω στο πάρτι του Άρη.